HTML

Amelie Nimphaea

Saját gondolatok, feltevések és mind az, ami foglalkoztat.

Linkblog

Friss topikok

2010.05.27. 20:22 amelie930123

Paramnézia

déjà vu (franciául: „már láttam”) vagy paramnézia az a jelenség, amikor valaki úgy érzi, hogy az éppen történő helyzetet már korábban átélte, az adott esemény korábban már megtörtént volna vele, ugyanakkor a korábbi átélés körülményei vagy akár megtörténtének ténye bizonytalanok. Érdekes, hogy déjà vu élményének későbbi felidézésekor maga az érzés meglehetősen pontosan körülírható, ugyanakkor annak felidézése, hogy milyen valós körülmények váltották ki az érzést, ugyanolyan bizonytalan, mint maga a képzeletbeli, "már átélt" szituáció./ Wikipéda (csak, hogy ne mondhassátok, hogy plágium :) )

Már mindenki találkozott ezzel a jelenséggel életében. Én úgy emlékszem, hogy megálmodtam többször is egy-egy pillanatot, életképet.

Ezek szerint a jövőbe láttam? Képes az ember megálmodni a jövőt?

Álmodunk a múltról , akkor miért lehetne lehetetlen a jövőről álmodni?

Az álomnak van jelentősége az ember életében, több mint amennyit foglalkozunk vele. Álmunkban jönnek elő a vágyak, a félelmek, minden, ami talán a mindennapi léthez felesleges, de a tudatalattink felszínre hozza, tudatja velünk, mire is vágyunk igazán vagy mi a félelmünk. Szabadjára kell engedni.

Talán a jövőt is meg lehet álmodni, talán többet is megálmodtunk , mint, amire emlékszünk, mert az ember az álmokat általában ébredéskor elfelejti, miket felejthettünk el ilyen úton? Mennyi virtuális élménnyel vagyunk így szegényebbek? Órákon át történik velünk valami, amíg alszunk és ki tudja hol járunk akkor. 

Mi az, ami megmagyarázza, hogy álmunkban hol járunk? Lehet, hogy egy másik dimenzióban vagy síkon vagyunk ilyenkor? Lehetséges, hogy minden elalváskor a testből kiszakad a lélek, mert hallunk , anélkül h hallgatnánk; látunk, anélkül , hogy néznénk; érzünk, érzékelünk, tapintunk, anélkül,  hogy fognánk; átélünk dolgokat, anélkül, hogy ténylegesen megtörténnének; minden éjjel 'meghalunk'.

Két életünk lenne: a virtuális és az, amit ténylegesen életnek nevezünk?

Akárhogy is van, az egész egy csoda, ami minden éjjel eljön újra és olyan dolgokat mutat meg, amit a tényleges életünkben talán sohasem fogunk megélni.

Persze az okosok mindenre magyarázatot keresnek, erre jutottak a paramnéziával kapcsolatban:

A hagyományos elképzelések szerint az okozza, hogy az egyik szemből néhány ezredmásodperccel előbb érkezik a látott kép az agyba, mint a másikból. A leedsi egyetem emlékezetkutató csoportja hipnózissal sikeresen előidézte a jelenséget. Ugyanez a kutatócsoport beszámolt egy vak emberről, aki szintén átélte a déjà vu-t hallásonszagláson éstapintáson keresztül. A vizsgálatoktól azt várják, hogy jobban megértsék a memória működését. Chris Moulin brit kutató és csapata szerint az emlékezet pillanatnyi zavara okozza. Egyik sem egyértelműen bizonyított tudományos magyarázat, sokan ezért a vallásban keresik a választ, mint például a reinkarnációban./ Wiki

Dsuang Dszi álmodja a lepkét, a lepke őt és mindhármunkat én.

 Szabó Lőrinc: 

 

Dsuang Dszi álma 

Kétezer évvel ezelőtt Dsuang Dszi, 
a mester, egy lepkére mutatott. 
Álmomban -mondta- ez a lepke voltam 
és most egy kicsit zavarban vagyok. 

Lepke -mesélte- igen lepke voltam, 
s a lepke vígan táncolt a napon, 
és nem is sejtette, hogy ő Dsuang Dszi.
És felébredtem. És most nem tudom, 

most nem tudom -folytatta eltűnődve- 
mi az igazság, melyik lehetek: 
hogy Dsuang Dszi álmodta-e a lepkét 
vagy a lepke álmodik engemet?

Én jót nevettem: Ne tréfálj, Dsuang Dszi! 
Ki volnál? Te vagy: Dsuang Dszi! Te hát! 
Ő mosolygott: Az álombeli lepke 
épp így hitte a maga igazát! 

Ő mosolygott, én vállat vontam. Aztán 
valami mégis megborzongatott, 
kétezer évig töprengtem azóta, 
de egyre bizonytalanabb vagyok, 

és most már azt hiszem, hogy nincs igazság, 
már azt, hogy minden kép és költemény, 
azt, hogy Dsuang Dszi álmodja a lepkét, 
a lepke őt és mindhármunkat én.

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://amelie930123.blog.hu/api/trackback/id/tr412036450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása